Friday, November 23, 2012

KAlau dah berjaya jgn la kita riak ......



Tak dinafikan semua org nak berjaya....berjaya dalam hidup, dalam perniagaan , dalam pekerjaan dan macam2 la....berjaya dalam bidang yg diceburi....kalau kita dah berjaya kita kena bersyukur dan kita perlu membantu kepda org yg masih mencari kejayaan.....tak ada sorang pun yg ingin dia gagal...tapi dalam mencari dan mencapai kejayaan tue kita perlu berusaha....kejayaan tak datang macam tue jer...perlu ada jalan dan usaha...kalau kita dah usaha dan buat macam2...tapi belum berjaya itu maknanya belum rezeki kita lagi...Tuhan maha adil....dia tak nak tgk umatnya gagal....dia nak tgk umatnya rajin berusaha....dia sentiasa ingat kita....cuma kita nie, dalam 24 jam dalam 60 minit dan dalam 60 saat tue ingat tak DIA....sendiri mahu ingat la kan.....

Saya ada kenalan nie...yer sejak dari dulu, dari zaman sekolah lagi ...saya tahu dia adalah seorang yg cekal....bersemangat wajar la ....tapi dalam dia cekal dan semangat nak capai sesuatu tue...bila dia dah capai...ada ketika saya lihat dia macam riak dan bangga....mungkin masa tue perasaan saya kot...prasangka tak baik plak pada dia....mungkin 2 3 org perasaan and tegur..."dulu dia baik ngan ko...hawat dia sekarang macam jauhkan diri ngan ko ek...."...me masa tue tak der la pikir apa pun....maybe dia sibuk dengan urusan dia....pastu ada satu kes....time ujian dia suka tiru saya dalam satu subjek nie...maybe saya terer subjek tersebut..tu pasal sibuk nak tiru saya....saya nie pun bengap..yelah cos pikir kawan baikkannnnnnn....tapi bila time saya susah...and saya kurang terer satu subjek nie , dia siap tutup tueeeeeeeeeeeee.... mak aiiii...ok fine....

ehmmm dia rasa dia hebat dari saya....bila dah jadi org penting dia mula berlagak dan cakap pun ada sikit riak....ehmmm masa tue masih hingusan...so perangai still kebudak budakan.....tapi bila result spm keluar...saya sgt terkejut cos dia rendah dari saya...eelehhh belajar bukan main nak rak lagi...yelah saya nie study main2....tak macam dia....maklumla saya pakai baju putih dia pakai baju biru....tapi result terer lagi saya....syukur alhamdullillah...itu semua rezeki dariNYA....aminnn

lepas tue saya sambung belajar....coz tak mau tunggu lama2...mana dtg dulu saya pegi...1st offer politeknik shah alam...masa tue poli tue baru jer buka.... 3 bulan study dapat offer ke UITM...but rasa malas nak stop kat poli and pegi UiTm...so teruskan la menamatkan penggajian di Politeknik....dia saya dgr tak dpt mana2 offer pun...oh kesian...mungkin tiada rezeki....

lepas tamat Diploma...saya further Degree di Uitm....akhirnya....dalam masa yg sama dapat offer jugak ke UUM...tapi pegi yg dekat jer Uitm Shah ALam....alhamdullillah rezeki.....kawan saya tue still macam tue jugak...dia ambik kolej jer...masa saya sibuk study dia sibuk beranak...opss dia kahwin awal...mungkin dah jodoh dia....

Masa saya study kat Uitm...dia sibuk suruh saya masuk satu biz nie....saya tak masuk pun....saya satu jer....kalau nak promote product ko, jgn la ko condem barang org lain...asyik cerita barang ko nie sgt baik....semua barang baik tak der yg tak baik yer....tak bagus, semua bagus....cuma kita nie yang nak guna....lain la ko dah sah2 tahu product tue product cam ayam....ko kene pikir 2 3 kali la nak guna....pengguna nie ada kuasa nak membeli ok....

pastu oleh kerana gagal utk pengaruh saya...dia terus senyap...sampai one day , time saya dah keje dah bekerjaya....dia hubungi saya....macam biasa kalau tetiba call n tanya kabar mesti ada benda kan....so saya layankan ajer la koz dia kawan lama.....tapi macam biasa la sangkaan saya....ehmmmmm
dan ada satu hari nie, dia ada buat helah nak suruh saya join jugak...tapi saya dah masak dah...so macam2 reason saya bagi...hehehe...bila saya tanya kawan seangkatan saya...ehmmm tahu dah dia nak suruh join apa....nak suruh2 la saya tak kisah tapi cara dia tue saya tak berapa nak berkenan....

Now dia dah sgt berjaya....dan dalam masa yg sama jugak ada 2 3 kawan saya , seangkatan saya yg berkecil hati ngan dia...oooo ingat saya sorang jer...hehehe
dia memang tak putus asa nak pujuk saya join...sampai dia sanggup dtg rumah...dan kebetulan plak saya baru balik dari kerja...dan saya malas nak bg alasan utk tak berjumpa dengan dia....kali nie saya nak tgk macamana plak....ehmmm macam tue la, sampai my husband cakap lepas dia balik tue...." dia tue sapa?...you jgn nak masuk....kaya sgt ker dia? nak buat, buat la, cara tue jgn la macam tue....tak kisah la you nak buat biz apa pun...janji you happy ".....ehmmm saya diamkan jer la....

Kita kalau nak berjaya sekali pun, kena ingat dan beringat....once dah berjaya dan skrang kau dah berada diatas....jgn la riak dan yg sewaktu dengan nya.....one day if tuhan tarik balik apa yg ko ada, baru kau tahu .....tak semestinya org tue tak der keta BMW dia tak berjaya...dia tak dapat income 35K dia tak berjaya....dia tak dapat melancong dengan tajaan company dia tak berjaya....tak, kejayaan dan rezeki datang dari macam2 cara dan tempat....janji kau tak merempat dan meminta....mungkin belum masanya dia nak berjaya dengan kereta mewah .....janji apa yg kita buat kita happy dengan kerja kita, happy dengan kawan2 kita , happy dengan keluarga kita...dan happy dengan org sekeliling kita.....jgn la kau nak memperlekehkan keupayaan sesorng itu....memperlekehkan pengetahuan sesorg itu...semua org dalam dunia nie pandai...tak der yg bodoh...cuma kadang2 dia jahil dan alpa jer...so kita kena ingat mengingati...hidup nie perlu bersedehana....kalau kau dapat lebih dengan apa yg ko dapat...kongsi dengan org....kekadang apa yg kita dapat tue sebenarnya bukan 100% kita punya......mungkin hari  nie ko dapat 100% esok lusa ko hilang 100% yg ko dapat tue....mana ko tahu kan...dunia nie macam roda.....jadi ingat2 la....

*psssstt saya happy dengan kejayaan awak...

No comments: