Friday, June 1, 2012

Solo Part 5.....


Cuba nak habis kan story percutian di Solo secepat yg mungkin dan seringkas yg boleh...hehehe

Lepas majlis nikah....we all tunggu sehingga majlis bersanding dia pulak dalam pukul 1ptg gitu...memandangkan ada jiran Paman Wito meninggal...majlis sanding terpaksa ditangguhkan utk menghormati keluarga si mati....kali nie kaum lelaki Paman tak suruh dipakaikan pakaian tradisional mereka....hehehe suka abah...tak payah nak susah2 tukar baju...hehehe....we all lepak2 sementara tunggu pukul 1.....borak2 dengan kaum keluarga....so banyak story...saya nak ingat balik pun dah tak ingat...kos bahasa abah ngan Paman wito masa borak tue...banyak gunakan bahasa Jawa yg sy sendiri pun tak fahammmm...huhuhu.....

Sepupu2 sana dok tegur saya "kenapa sih sudah naik badannya...sudah gemukk ya...' waduh waduh...gemuk ya....' iyyaaa dulu dtg nya badannya cantik walaupun pragnatkannnn....mana anak ya....." sekali tgk wardina...wahhhh! semangat jugakkkk nya anaknyaaaa....cantik sekali gituuuu......"sekali tue wardina nie dah la peramah nak mampus kan....ha hambik ko...layanla anak saya tue.....hehehehe

We all sgt seronok dpat kenal family kat sana.....kiranya dapat la we all mengeratkan lagi tali persaudaraan kami yg terputus itu.....kalau u all nak tahu sejarah macamana boleh terpisah mai sini saya story sikit ....pada zaman dulu dulu...hehehe atuk saya..aka ayah pada abah saya dtg ke malaysia bersama2 ngan oyang saya...masa tue oyang saya datg sini bawak 3 anak dari 5 org anaknya.....dia bawak anak yg no 2,3 dan 5....no 3 tue la atuk saya.....zaman dulu2 kalau kou rajinnn...tanah yg ko teroka tue la milik ko sepenuhnyakan kan kan...yelah dulukan banyak hutannnn....korang tahu kan org jawa nie sgt rajinnnn....masa dah teroka tanah kat malaysia dan ada tempat untuk diduduk....beberapa tahun kemudian....oyang saya pegi balik ke indonesia....bg nafkah segala bagai pada anak bini dia yg kat sana....kali nie balik dia bawak plak oyang perempuan saya plak masa nak balik malaysia.....tinggalla  2 org anak kat sana.....tapi nak dijadikan cerita...oyang2 saya meninggal kat sini..Malaysia...tak sempat nak balik sana.....so masa tue..yelah korng pun tahu zaman dulu susahnya macamanakan....so 3 beradik kat sini teruskan kehidupan ...sama jugak dengan 2 beradik yg masih di Indonesia...memasing teruskan kehidupan memasing....sampai atuk saya kahwin...dan beradik2 yg lain kahwin....dan beranak pinak...dan meninggal pun kat sini....saya tak pasti samana ada sepangjang disini atuk saya penah tak balik Indon...atau hanya surat saja utk hubungi keluarga disana.....nak dijadikan cerita...adik atuk saya yg bongsu tue teringin nak balik sana dan jumpa keluarga di sana ...yelah Tok Su saya tue dari kecik dia di malaysia ..tak penah dibesarkan  kat Indonesia...memandangkan dia tiada sedara lain yg ada...dia nak cuba cari keluarga disana...masa tue abah saya kecik lagi.....yg boleh di ajak pun pak long saya......makanya 2 beranak pegi jejak kasih ke sana....masa tue tahun 60an tak silap saya....2 bulan usaha mencari....dari Jakarta turun ke Bandung...menuju ke Bali...akhirnya sampai di Jongja...dan ke Solo....dan menyusul pulak ke Pacitan, Solo....sungguh tragis bila dengar Pak Long story macamana asal usiul mereka mencari keluarga di Indonesia....masa tue meraka dibekalkan surat dan alamat dari oyang....huhuhu....alhamdullilah usaha selama 2 bulan akhirnya jumpa jugak......bermula dr situ...Tok su dan Pak Long saya berutus surat dengan Pakcik2 saya di Solo.....kali kedua datg ke Solo ...pak long saya ajak abah saya....masa tue tahun 80an....Pak long tak nak putus saudara..so dia kalau boleh nak keturunan oyang tahu akan asal usul .....tahun 90an pulak masa nie dah wujudnya saya adik beradik...abah pegi lagi utuk kali ke2...masa nie yg pegi pak long, arwah mak long..abah dan sepupu saya....arwah tuk su nak ikut tapi kesihatan tidak mengizinkan....selepas tue Paman Wito pulak datg sini...dia sorang dtg..Paman jumpa pulak sepupu2 dan emak & ayah saudara.....alhamdullilah masih kesempatan berjumpa.....tahun 2009 abah pegi ke Solo lagi bersama dengan 2 org anak lelakinya.....pertghan 2009 pegi lagi ...masa nie saya follow.....mak pun follow....berserta pakngah n mak ngah....dan terbaru....kami semua dari keturunan Kasmani...anak oyang No 3 turun ke Solo.....anak2 atuk yg lain saya tak pasti penah sampai ek sana atau belum.....tapi apa yg say tahu sepupu kat sana sgt arkab dengan keturunan Kasmani (atuk saya).....Pamam Wito pun rapat ngan abah....muka dia org nie pun lebih kurang sama.....hehehehe insyaallah perhubungan ini tidak akan putus.....

wah panjang sungguh story...ini pun saya ringkaskan...hahaha

ok berbalik pada majlis persandingan Hana & Ego.....adat istidat dia masa time sanding...memang kematu punggung nie tauuuu...sungguh lama nak tunggu makan...dah la bahasa DJ saya tak paham satu hapa pun....langsunggg...ingat mak saya faham...dia pun sama 2x5 ngan saya...pun tak pahammmmm....ehmmmm kita faham kan jer la mak...dia org gelak kita gelakkk...hahahha

Bila tanya org sebelah jiran Paman...dia pun tak berapa faham bahasa yg digunakan...bahasanya sgt halus....maksudnya kalau kat sini..pakai bahasa istana la...hahaha....korang layan jer la gambar penat la nak story...hehehe dengan bahasa yg tak berapa nak faham...tak tahu nak cerita lebih lanjut apa pasangan pengantin nie tgh buat.......so layannnnnn











...time adat kat atas nie...sgt lama tau,....berjanggut tunggu, dah la tak faham apa yg dikata...tetamu semua senyap....saksikan pasangan penggantin.....



...kiranya gambar kat atas nie sessi suap menyuap nie...makan beradap la.....hehe


...budak tecikkkk nie sibukkkkk jer tauuuuuuuu.....



...lepas majlis sanding setiap tetamu yg nak bergambar sila beratur...tapi saya tgk semua nak bergambar...kos nak bersalam ngan mak&ayah penggantin dan juga penggantin sebelum pegi makan...tapi we all nie cos dah lapar terus gi ambik makanan...lapar kotttt......hehehehe ...

ok lepas majlis nie we all jln2 kat pekan Pacitan......





No comments: