Thursday, November 17, 2011

Tip Simpanan Bulanan yang Paling Berkesan bagi Anda.....



Semalam saya MC, Wardina dengan saya kurang sihat....:(.... so bila tak pegi kerja pagi sempat tgk MHI...:):)
Semalam ada bincangkan topic tip simpanan bulanan yang paling berkesan bagi anda....yer...dulu zaman sek saya memang susah nak simpan atau menabung macam rm1 seminggu ker apa ker macam2 la ...memang susah...bergantung pada duit raya jer la kalau nak masukkan ASB....kalau nak menabung lebihan duit belanja sek...jangan harap la.....lagi2 dulu masa sek saya memang suka cari duit dengan kebolehan menjahit saya nie....tolong mak dan kawan mak saya jahit sembat dan tulang belut...hehehe mewah gitu time tue....suka la dengan hasil sendirikan kan kan...tapi nak menabung jangan harap....

Cuma, bila dah berumur nie dan akal pun dah panjang...so mula la memikirkan untuk hari tua atau untuk hari bila kita memerlukannya...lagi2 bila zaman sekarang nie...macam2 benda nak kena pakai duit ...huhuhu dengan harga barang makanan semakin hari semakin naik...dan macam2 la...senang kata kos sara hidup sekarang memang tinggi la ....kalau ko tak menabung dan belanja ikut suka hati nafsu memang parah.....kita kena sentiasa beringat ....

Zaman sekarang nie...keluar jer dari study di IPTA or IPTS...confirm dah ada hutang...lain la ko ditaja....tapi berapa sangat la golongan yang ditaja nie...so kalau ditaja ..bersyukur sesgt...mana yg tidak...hah ambik ko hutang ngan kerajaan negeri atau pun dengan PTPTN...kalau ko tak pandai manage pendapatan korang memang susah ladah settle kan itu PTPTN....lagi2 denga  sewa rumah, kereta.... dan barang2 keperluan...ye tak....kalau gaji naik pun confirm2 lepas tue harga barang jugak akan naik...kalau tak naik pun saiz dia dikecikkan dari saiz sebelum nie...contoh macam ayam kenny roger...kecik kooooo...huhuhuh

Saya bersyukur ada kemahiran...dengan kemahiran yang ada nie...boleh la cari duit tambahan....syukran syukran.....dan sejak ada anak, saya perlu mula menabung, demi untuk dikemudian hari...kita tak tahu apa akan terjadi....saya mula menabung duit RM5....klau ada jer RM5 dalam wallet nie...harus saya simpan....mulanya saya nak try boleh tak buat camtu...selain menabung duit syilingkan.....mula2 tue macam payah la jugak...tapi bila masuk bulan kedua...dan bila lihat hasilnya amatla lumayan...terus saya menabung rm5 ...suka gila...bila buka2 jer tabung....hijau jer dalam tabung tue...sejukkk jer mata nie....$$$$.....mata pun nampak $$$$.....macam sebelum nie dengan hasil menabung...rm5 , masa nak pegi bercuti...ambik ko boleh buat belanja...kan kan tak payah nak kuarkan duit simpan dalan bank tue....hahaha.....

pastu bila tgh terdesak...boleh saya gunakan...fuhhhh penyelamat gitu....nie saya tengah simpan dan tak mau usik2 lagi dah setelah saya gunakan tambahan nak bayar roadtax minggu lepas...huhu punya tak ingat roadtax dah mampus...lupa pulak nak spend duit tue...kira2 kurang rm200 lagi...nasib ada tabungan RM5 tue...fuhhhh penyelamat gue lagi...... pasni tak mau usik lagi dah cos nak simpan tuk belanja nak gi bercuti awal tahun depan.....yehhhhh....suka suka....jadi duit tambahan shopping di sana ok jer kan....hahahaha harus korang simpan macam gue tauuuu.....duit hasil jahitan gue...harus gue bayar PTPTN...cepat sikit habis...huhuh...kena keja lebih keras utk habiskan itu hutanggggggg.......

Displin2 kan diri anda dengan menabung tauuuuuuu.....bekalan ketika memerlukan yer.......

ok labaiiiii.......

No comments: