Sunday, November 20, 2011

Semua benda nak berkira.....



Nie hanya luahan saya sebagai seorg isteri...tapi bukan nak complaint pada sang suami...tidak, saya sgt bersyukur mempunyai suami yang sabar penyabar...saya jer yang tak sabar orgnya...kena contra baru aman rumah tangga....

Selagi ibubapa kita masih ada seboleh2nya jagalah hati dia....walau macamana sekali pun, ehmm kekadang saya tak faham atau memang saya kurang difahamkan...tapi itu la kenyataan yang perlu saya berdepan dengan pelbagai kerenah manusia....walaupun adik beradik, tapi kenapa perlu berkira sesaat dan sesen utk kebahagiaan ibubapa sendiri...ya allah harap kau berikan aku kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi semua  apa yang berlaku dan kau berikanla kesihatan pada suami ku dan permudahkan la segala urusannya dan kau lindungi la dia, kau permurahkanla rezeki kami....

Saya tahu tanggujawab suami saya pada keluarga dia, tapi tolongla sama2 bantu antara satu sama lain, yer walaupun dia dalam adik beradik dia sorang yer lelaki, kenapa semua bebanan itu kau letakkan hanya pada dia seorang saja, kenapa semua tak nak faham keadaan dia dan bantu untuk kurangkan segala kekusutan dia, walaupun dia tak nampakkan masalah yg dihadapi..tapi saya sebagai isteri tahu akan bebanan yang ditanggung....setiap kali berbincang ada saje kata tak puashati, depan kau tunjuk baik, belakang kau kata macam2...kenapa itu harus terjadi...dia dah buat sebaik2nya utk jaga hati masing2 tetapi kenapa masih tak puashati lagi....kekadang saya pun tak faham...siapa yg jujur dan sapa yg tidak....tapi apa yg pasti saya tahu apa yg terbaik dia lakukan utk semua pihak.....

kau org duduk sangat hampir dengan rumah org tua kamu sendiri, nak dibandingkan dengan kami yg terpaksa berulang alik dari kl...ye walaupun kl tak berapa jauh, tapi korang tahutak betapa penatnya en suami, dengan tanggungjawab sebagai pekerja, suami dan ayah....cuba la korang paham....anak korang semua dah besar panjang,....nak kata kena jaga majikan tak ada....korang hanya duduk dekat rumah...adusss tapi kenapa nak berkira ...tak boleh ker, dengan kelebihan yg korang ada...korang dengan relahati ...tapi payah la nak buat jadual bagai atau apa....ehmmm, kalau dalam satu masa korang kena lebih kenapa yg lebih tue korang nak kira sgt...tolong la paham....

Ye saya lately nie jarang ikut en suami balik, sebab saya tak nak dengar apa2 berbalahan antara semua...biarla korang adik beradik berbincang dengan aman tanpa kehadiran saya...kalau saya saksikan rasa macam nak marah pun ada...biar la en suami dengan tenang dapat buat keputusanya tanpa ada saya disisi untuk tidak menguris hati saya...saya faham....apa saje keputusan yang you buat saya sokong walaupun kekadang macam tak adil pada saya....tapi yerla selagi ibubapa kita masih ada seboleh2 nya kita jaga la hati mereka...tapi bagaimana dengan ibubapa saya yg masih ada compare dengan you all semua wahai k**** i***ku.......mereka pun ada perasaan....harap mak dengan abah paham keadaan kami...bukan nak berat sebelah....walaupun amat jarang balik ...anakmu ini masih ingat jalan pulang....walaupun jarang balik tetapi panggilan telephone dari anakmu ini utk bertanya kabar sentiasa....ye walaupun emak sangat rindu dengan cucu mak tue...tapi kami tidak lupa ....

Akhir kalam , saya mohon dari Mu ya allah utk permudakan segala urusan kami....

No comments: