Wednesday, January 11, 2012

Kerana mulut.....



Sajer nak borak borak ngan u all....ehmmm kenapa ekkk bila dah ada pangkat semua mesti ada kata2 yg macam berbau berlagak gitu...sy amat tak berkenan tau.....bukan apa, kekadang tue kata2 tanpa kita sedar akan buat org lain kecil hati ...dalam kita bergaul seharian nie, kita kena la jaga tingkah laku dan pertuturan kita...tak semua apa yg kita bualkan cakapkan borakkan org tue suka...takkkk kita kena tgk dulu macam mana rakan2 kita, kalau dah rakan2 ko tue jenis level datin2 ok ko boleh la cakap macam diva2 ok....i tak kisah....tapi kalau level2 ko jenis yg makan gaji macam ko jugak jgn la...cakap ikut sedap mulut jer.....

saya pun ada anak, yuppp anak saya baru sorang so, apa sajer yg berkaitan dengan anak mesti saya ikutkan means saya tak kisah pun berapa harga janji anak saya selesa, tapi man man la semua bergantung kepada keadaan ekonomi saya jugak tak semua saya turutkan...nak jugak dia rasa susah....betul tak...jgn dia rasa mewah sgt...kita tak tahu akan datang macam mana....ehmmmm sekali sekala bg dia rasa hidup susah...jgn nak senang 24jam....

dia pun saya tak kisah sgt nak bergaul dgn sapa, nak main dengan sapa ...janji saya tahu dan kenal sapa dia kawan....walaupun anak saya baru masuk 3 tahun, dan saya masih tak mengalami anak2 yg bersekolah...tapi sekarang saya hantar dia ke rumah pengasuh...dekat rumah pengasuh tuh pun saya tahu kawan dia pun bukan dari mak ayah yg mana anak2 dia makayah dia belikan baju dari jenama yg gah2....cukuplah utk dia pakai seharian ...janji tak berbogel....tak la baju basahan pun yg dari jenama bagai.....

walid dia pun kalau boleh esok lusa kalau nak hantar dia ke sekolah tadika, hantar sekolah tadika yg biasa2....tak delah yg setiap bulan ko kena bayar lebih rm4oo sebulan...yelah everything perfect....
ehmmm mungkin dia cakap tak sedar , dari apa yg dia cakap tue akan ada org kecik hati....huhuhu yelah tak semestinya hantar ke sekolah yg so so nie , anak ko jadi camnie, camtue....helooo pls la, budak2 nak besar kenapa mesti ko sensitif sgt apa yg dia buat kat anak ko....jgn la ko salahkan hantar ke sekolah yg so so ....apa kalau hantar ke sekolah yg high calss sikit semua bagus ke..means perangai budak2 semua bagus2 ker...oooooo sy tak boleh terima, saya tak penah nak judge anak dia camna, tapi dalam pemerhatian saya, saya tgk anak dia macam sombong sikit and susah nak bergaul dengan org....nak kata anak dia pemalu ehmmm mungkin la kot...tapi bukan tak penah jumpa ngan anak saya...kalau sekali jumpa ye saya setuju anak dia pemalu...tapi dah lebih 2 kali kot jumpa still pemalu ker....agaknya sebab anak dia macam tue kot senang kena buli...tak berani nak bergaul dan melawan.....

bukan nak ajar anak2 jadi kurang ajar,,,tapi ajar anak biar independent sikit...kasi dia berani, ..berani di tempat yg sesuai....kalau berani sgt susah jugak.....macam dulu wardina selalu sgt kena buli ngan sepupu dia si danish tue...pantang jumpa, ada jer si danish tue sakat wardina, pastu pulak si wardina nie pantang cuit sikit mula la melalak...mungkin masa tue kecik lagi...tapi sampai bila kan...cuit sikit melalak, cuit sikit melalak...one day saya marah to wardina...masa tue umur dia setahun setengh...entah dia paham entah tidak...tapi budak2 nie perlu kita lentur..ajar dr kecil...apa kata melayu tue'''meletur buluh biarlah dr rebung yer'....boleh la...hahah fail bahasa2 sastera nie........saya kata pada anak saya...CUBA KALAU KENA USIK NGAN DANISH WARDINA MELAWAN SIKIT....JGN LA MENANGGIS, LAWAN TAHU TAK LAWAN ..DEFEND DIRI TUE SIKIT....JGN MUDAH MENGALAH....ANAK UMMI KUATKAN....sejak dari tue, wardina dak mula lawan sikit sikit, bila kena cuit and kacau ngan danish...dia akan kata...JANGAN LAAAA....pastu tangan dia kan cuba halang....satu permulaan dan perubahan yg bagus....bukan nak ajar dia biadap or what...tapi dalam satu sautu situasi perlu....pernah satu hari tue....saya tak perasan adik2 saya yg perasan....time dia org sepupu2 nie main tak apa entah danish tak ikut cakap dan kehendak wardina....wardina boleh pukul si danish....dan sejak tue...danish dah mula baik sngan wardina....kalau main pun boleh share mainan sama2....tak macam dulu, penah kot saya share di entry b4 this.....so anak2 nie kita kena ajar sikit....jgn la dia jadi terlalu pemalu or penakut ....

pastu bila dah kena buli bagai...ko nak salahkan sekolah yg ko hantar tue so so...kalau dah macam tue hantar la ke sekolah yg highclass...kan senang cerita........anak2 nie pun kita jgnla manja kan dia sgt....saya tahu, saya pun anak sorang....kalau boleh saya nak anak saya nie hidup selesa...everything saya nak buat untuk dia...tapi kena berpada2, jgn dia dimanjakan dengan kesenangan, nanti dia tak tahu hidup susah.....

Walid wardina pun kekadang saya tak berkenan,...tak boleh wardina buat tue, buat nie...main tue main nie....kalau balik kg....nak panjat kerusi pun tak kasi...tangga apa tak lagi...aduhhsss pening saya tau...kalau dia nampak wardina pegi kebun ..alah tepi2 rumah kottt...bukan kebun sgt...dah suruh masukkkk...ehkkks apa kesss.....takut masuk parit la, kena sengat tembuan la, ada nyamuk la....helooooooo.....itu ok la, ada satu bab tue bila pegi makan kat mcd kan ada tempat playground tuk kid....wardina nie pun nak la main...bebudak kan suka benda2 gitu...ehmmm boleh tak bila ada budak2 lain ...walid dia tak kasi wardina main....helooo kasi la dia bergaul dengan budak2 tue....kita perhati jer la....takut wardina jatuh kena langgar la apa laaa....adussss....ada sekali kalau ngan saya jer....saya biarkan si wardina tuee....lantak la....janji dia happy....sebenarnya nak kasi dia pandai...jgn jadi katak bawah tempurung.....penah jugak saya sound walid dia....yelah dr ko nak dengar dia melalak2...baik ko biarkan dia main....kenapa nak kena larang bagai....kalau camtu ko kurung jerlah anak ko dalam satu bilik jgn gaul dengan org...senang....hahha kutuk laki sendiri...matilamakkkk

ok la penattttt....

No comments: