Thursday, October 6, 2011

My part time Job...

Setiap org ada minat dan kemahiran masing2....dari minat tue boleh jadi side income tauuuuu...setuju tak setuju tak...yelah ada org tue suka sgt ambik gambar sana ambik gambar sini...pastu skrang banyak jer camera canggih2...bila dah mahir dalam bidang tue...dan org mula tanya..eh cantik ah gambar yg ko ambik nie...leh tak ko ambik gambar masa aku wedding nanti or majlis sekian sekian...ok ok...tuk kawan2 kan., niat nak tolong....so dari situ ko dah mula dapat job....pastu kawan ko tue tunjuk ah gambar yg ko ambik tu ke kawan dia...n kawan dia pun puji gambar tue cantik...so dia nak service ko...so tolong kawan ko punya kawan lagi kan...dah dapat 2nd job...pastu dan lagi dan lagi...lama2 jadi ko punya side income secara x langsung....wah suka suka.....bila ko dah mahir sesuatu benda tue...ko boleh jadi kan dia side income ko kan....pastu bila ko dah tak cukup tangan bagai...ko benti kerja makan gaji ko focus ke kerja kerja yg ko suka tue...dah jadi biz ko kan....

Saya suka dengan statement Dato maznah nie...' Modal perniagaan kita sebenarnya datang dari diri kita sendiri iaitu kemahiran yang ada pada kita...minat juga penting"....

Dengan kos sara hidup yg tinggi ketika ini, harus jugak cari side income....untuk tambah2 duit tabung....betul tak......duit tabung tue jugak boleh digunakan bila time ko terdesak....or apa2 lah....
Macam saya, dari kecik memang suka tgk mak saya menjahit.....dr situ minat ke arah kerja jahit menjahit nie memang suka sangat la....pastu mak saya nie dulu masa saya kecik2, mak saya ambik upah menjahit...yelah masa tue abah saya kerani jer... untuk membantu abah, mak saya ambik la upah....ramai jugak customer mak saya....sampai tak cukup tangan kadang2 sy tgk...dr saya tgk jer kan baik sy tolong...hehehehe , sikit2 mak saya ajar saya....dari jahit butang sampai jahit tulang belut/mata lalat....hahaha suka saya bila mak saya bagi upah....i likeee....mak saya jugak ambik upah jahit tulang belut/mata lalat dari sorang nyoya nie...dia memang ada kedai jahit....customer dia tak usah bilang la memang ramai...sentiasa ada....setiap minggu ada jer baju dia hantar untuk di jahit ...bukan sehelai 2 helai dia hantar...berhelai2.....boleh la upah tue jadi duit perbelanjaan harian saya...banyak tauuuu...suka sgt saya...kalau saya nak beli apa2 ker , tak perlu la nak minta duit ngan abah or mak...duit upah tue pun dah cukup...berlebih ada...hehehe

Sampai la sekarang, dengan kemahiran yang saya ada nie...sedikit sebanyak dah menjadi part time job saya.....dari mula2 hanya tolong kawan2...akhirnya.....permintaan tak pernah putus...walaupun tak banyak sebanyak tukang jahit yang menerima tempahan.....hehehehe...cukupla sebagai duit tambahan saya...duit tabung...hehehe

Extra service saya ambik jugak upah jahit beads pada baju yang saya jahit....ada jugak hantar baju just for jahit beads jer....hehehe, tapi banyak lagi ilmu perlu saya dalami....sekrang nie ada jahit manik fesyen 3D...tapi kalau nak yg itu...upah pun perlu la up sikit dari biasa,...hahha....

Just nak share, antara tempahan beads yang saya terima....ada banyak lagi ..tapi for N3 kali nie...ini jer la dulu yer....sapa2 yg follow blog Ummi Wardina nie...ada kot N3 baeds nie....:)......
















ok la BYE....

No comments: