Monday, October 17, 2011

Jom main masak masak.....

Sabtu and Ahad en Suami tiada dirumah...hanya saya dengan Wardina sahaja....En suami balik kg...my FIL still dekat hospital lagi...hampir sebulan dah beliau di Hospital...sakit tua...nak sebut satu2 penyakit dia pun ...panjang sangat...cukup la kalau saya kata sakit tua....so korang boleh bayangkan....my FIL dah 84tahun....

oleh kerana en suami tiada hari Jumaat dia dah siap2 beli bahan mentah utk saya dengan Wardina sepeninggalan dia selama 2 hari tersebut,... saya dan Wardina tak ikut balik, memandangkan saya ada tugas yg perlu diselesaikan....jadi saya ngan Wardina main masak2 , hehehe....masak yg simple2 jer utk mengisi perut kami berdua...kang si anak dara tue sure minta nasi la....jom intai2 apa saya masak...hehehe


.....gulai sotong.....

Senang jer nak buat coz..rempah adalah sudah siap...tinggal masukkan jer.....tambah bawang sikit dan juga santan kelapa...tumis2 sikit 10 minit dah siap....rempah tersebut saya beli dengan rakan sepejabat...bawa dari kedah...jauh tue...ada macam2 rempah...rempah ikan, rempah ayam/daging dan juga kurma....
..oleh kerana stok ikan tiada , yg ada sotong so rempah ikan saya tukar ke sotong...ok jugak...rempah nie sgt sedap tau...dari hanq tak pandai masak gulai dengan guna rempah nie hanq jadi tera masak gulai tau...


..rempah nie dia dah siap2 bungkus seperti ganbar kat atas nie...gunakan sekali masak....cukup utk sehidangan....murah jer tak mahal...rm2 jer....oleh kerana saya nie tersgt la pandai memasak, dengan pertolongan rempah nie masakan sy jadi sgt la sedap...ehheehe...


Teringin nak makan laksa...so apa lagikan, kena la beli ikan ...nak lagi sedap kita gunakan ikan kembung...ikan2 lain saya tak pandai...hahhaah
oleh kerana dah termasak lebih....niat nak bawak ke opis...so pagi nie kita breakfast laksa yer kawan2...
..sudah tertunai permintaan korangkan nak makan laksa gue....so dah tak der hutang2....hahahaha


...sapa yg tak der kat opis hari nie...sori la ekkk, yg mengidap tak der pulak hari nie....nasib la..lain kali saya buatkan lagi...tapi tunggu saya rajin la nak buat...hehehe

....masing2 nakkan resepi laksa buatan saya nie...saya nie tak la pandai masak, tapi oleh kerana laksa nie my fav food...so kenalah pandai nak buat...heheehe..nie resepi turun menurun dari mak saya...

Bahan- bahan laksa Penang buatan saya....

Ikan kembong 1kg (kalau nak kuah tue pekat lebih pun tak salah..lagi pekat lagi sedap)
Bawang putih...10 ulas
Bawang merah 15 ulas
Serai 2 batang
Bunga kantan batang
Daun kelsum. segenggam (lagi lebih lagi sedap)
Asam keping ..segenggam ( lagi lebih lagi sedap...masam2 gitu kuah dia nanti)
Belacan...3/4 (sikit jer tak perlu banyak..sesedap rasa)
Cili Boh...3 sudu
Cili api 5-7 biji


Cara2nya:

Ikan perlu direbus dulu....jgn lupa buang ah isi2 perut ikan tue...takkan saya nak cakapkan.....tunggu la sejuk untuk asingkan dari tulang....dah sejuk, blande la kasi isi ikan tue hancur....tulang tu jgn buang..blandkan jugak...nanti kasi tapis....lemak2 tulang tue membuatkan kuah laksa lagi bertambah sedap.....hehehe
bawang merah, bawang putih, cili api, dan belacan di blande sekali....
masukkan semua bahan2 yang siap dikisar halus kedalam periuk....masukkan bunga kantan yang telah  dibelah 4 bahagian...daun kelsum...asam keping dan serai yg telah ditetak...
masukkan cili boh... garam secukup rasa....aji saya tak masukkan pun...dah biasa masak tak guna aji...oleh kerana aji tak guna saya gantikan gula ...so masukkan sikit gula...
bila semua bahan2 tadi dah masukkan sekali tambah air sikit...lupa air rebusan ikan tadi jgn buang tau...so biar dia cair berkuah sikit masa masak...tunggu la dia masak di atas dapur ..sampai dia mendidih...
..kan dah siap....kalau ko malas beli la mee laksa yg dah siap tue...tinggal celur ngan air panas jer...pastu siapkan perencah dia macam timun, bawang, daun salad, cili api, limau dan telor...
dan siap untuk di makan....

okbai....



1 comment:

Shinnaz Ahmad Rasid said...

Wahhh..sedapnya laksa tuu! My fav too ;)