Monday, May 4, 2009

Kenangan bersama shukri...

<

Kenangan bersama ngan adik lelaki aku yang bernama shukri...lepas nie tak tahu bila lagi boleh jumpa ngan shukri..kalau nak jumpa kena la turun ke surabaya....abah aku telah hantar dia belajar kat sana...abah cakap kalau degil anak laki abah tak mau belajar ha hantar je ke sana... nasib dia ikut ..dengar kata...yelah suruh belajar dah 2 kali kena buang....geram2 hantar jer ke sana...belajar ilmu agama....tak tahu habis bila 5 tahun 7 tahun...kalau cepat khatam..cepat la habis....

mula2 nak hantar dua2 anak lelaki abah shukri n zul...tapi mak suruh hantar sorang dulu....nak lepaskan sorang pun mak macam berat sangat...aku pun sedih jugak..nak pisah ngan dia...tapi nak buat camana ..masa depan dia jugak....kalau dia nak lari pun susah sikit la compare ngan kat sini hari tu...asyik balik umah jer..tak tahu masuk kelas bila...tahu2 dpat surat kat umah kena tindakan displin...kat sana ada jugak org akan tgk2 kan jugak...iaitu pakcik sedara aku yg kuat ilmu kebatinan dia...ehm masa dia dtg sini...seram sejuk jugak aku tgk dia...tak pasal2 kepala dia berdarah ngan tiba2...cerita nie 12 tahun lepas....masa aku lepas2 tamat sekolah....dia dtg ke malayasia, masa tu 1st time aku tahu aku masih ada sedara lagi kat sana...2 3 tahun before dia dtg pelik jugak aku dapat surat from indonesia...tiap2 tahun pas tu dia selalu kirim kad raya...macam tak percaya masa mula yang mak cakap sepupu abah.. bila dia dtg baru lah percaya....nak tahu tak kenapa kepala dia berdarah ngan tetiba....rupa2 dia tgh berinteraksi ngan alam ghaib...masa tuh umah kami baru siap dibina...belum buat kenduri kesyukuran lagi....benda alah tu marah pak cik aku...abah suruh pak cik aku tido kat bilik tingkat 3...bilik tu pun tak ada org guna lagi..cos baru jer siap..bersebelahan ngan bilk mak n abah aku...kita org adik beradik malas nak naik atas just tido kat tingkat 2....malas nak naik tangga(alasan tak munasabah)..lagi pun kesian kat arwah nenek kang sorang2 pulak kat ting bawah....tiga malam berturut3 pak cik aku tu kena kacau ngan benda alah tu...mula2 dia tak nak cerita ngan kami...cuma ngan abah ngan arwah nenek...ehm lagi pun aku tak paham bahasa jawa halus dia...yang pahan 100% cuma abah ngan arwah nenek..mak aku cuma paham 50-50% jer...so nak cerita balik kat kita org pun ehm tak payah..tunggu nenek cerita....untuk tak mau menakutkan kami adik beradik dia org pun tak la cerita....pak cik aku pun pujuk la mereka tu jgn kacau keluarga kami...dia bawa jauh2...tak tahu kemana.... abah cerita pada kami lepas abah hantar pak cik balik...benda tu pun dah tak ada...bila umah dah siap 100% abah pun buatla kenduri sikit....abah pesan jgn dibiarkan bilik atas kosong sekali sekala pegi la tido kat atas....macam2 aku tgk perkara pelik pada pak cik aku nie...tapi kita cerita lain kali jer.... masa tu kat umah dia kat sana....seram ah...nanti la....tungguuuuu.....

a href="http://1.bp.blogspot.com/_DFuYRfzrJ9E/Sf_YA7ls8MI/AAAAAAAAAIE/6EfsBAyr1Hs/s1600-h/DSC00574.JPG">








saat2 pemergiaan shukri dalam menuntut ilmu yang penuh didada...insyaallah...bila balik sini boleh dipanggil Kiai Mohd Af'a Shukri...amin....doa ibu akan dimakbulkan...

No comments: